Ervaringsleren
Zoeken
Home
Over ons
Links
Contact
Home » Nieuws

Grondhoudingen van de deelnemer-gecentreerde begeleiding (Luk Peeters)

0 reacties | reageer hier

Grondhoudingen van de deelnemer-gecentreerde begeleiding

 

De grondhoudingen in het begeleiden van deelnemers volgens de ervaringsgerichte methodiek zijn gebaseerd op het theoretisch kader zoals dat door C. Rogers en de Cliënt-Centered benadering is uitgewerkt geworden.

deze grondhoudingen zijn congruentie, aanvaarding en empathie of invoelingsvermogen.

In voorliggende tekst lijken dit statische begrippen te zijn waar bepaalde interventies al dan niet in passen. De realiteit van het daadwerkelijke begeleiden en het ontwikkelen van een bepaalde begeleidingshouding zitten echter in een relatie en een nooit-ophoudend groeiproces vervat. Onderliggende beschouwingen dienen dan ook in het licht van deze dynamiek te worden afgewogen.


Congruentie

 

Congruentie is een zijnswijze, een houding

 Congruent gedrag stellen wil zeggen dat de uiterlijke responsen naar een persoon in overeenstemming zijn met de innerlijke gevoelens en sensatie die men heeft in relatie tot die persoon. Deze persoon merkt deze overeenstem­ming ook en ervaart deze als echt, eerlijk en oprecht.

Er zijn echter een aantal voorwaarden die vervult dienen te zijn vooraleer men een bepaald persoonlijk gevoel omtrent een deelnemer naar die persoon toe brengt:

- dat de gevoelens die men verwoordt hun grond vinden bij gedrag dat de deelnemer stelt en dienen onderscheiden te worden van andere invloeden (bv. jouw eigen vermoeidheid die je irriteert of een patroon dat hoofdzakelijk vanuit jouw eigen geschie­denis emoties oproept).

- dat deze  gevoelens ofwel erg hevig zijn of zich aanhoudend blijven aanwezig stellen

- dat men als  begeleider ook verantwoordelijk wil blijven voor de konsequenties of het gevolg van deze zelfonthulling.

- dat wat men vertelt ook op dat ogenblik relevant is voor de deelnemer. Zij moet er construktief mee aan de slag kunnen.

 

Incongruentie kan zich op twee manieren voordoen:

- men is zich niet bewust van een bepaald gevoel dat men heeft en kan het daardoor ook niet naar buiten brengen. Men is dus wel eerlijk en oprecht, maar niet congruent. Vandaar ook het verschil in betekenis tussen deze termen.

- men heeft een duidelijk gevoel, maar men brengt het niet naar buiten


Aanvaarding

 

Aanvaarding is een ingesteldheid, een attitude

Het is een aanvaarding van de persoon en zijn gevoelens en niet noodzakelijk van elk con­creet gesteld gedrag van die persoon. Het gevoel van kwaadheid dient men te aanvaarden maar daarom niet het ge­drag waarin dit zich manifesteert.

Aanvaarding is niet noodzakelijk een wederzijdse ervaring. In die zin is ze ook onvoorwaardelijk, en niet gebonden aan de attitude van de ander

Aanvaarding dient zich actief te manifesteren, het dient zichtbaar te zijn in jouw gedrag.

Men kan dus twee onderdelen  onderscheiden. Enerzijds is er de ingesteldheid naar iemand toe, anderzijds en even belangrijk de zichtbaarheid van deze attitude voor die persoon.


Empathie

 

Empathie of inleving is een proces

Het is het je kunnen verplaatsen in de huid van je deelnemer en de wereld bekij­ken vanuit die standpuntelijkheid.

Vermits jij die deelnemer niet bent vraagt dit dus een onderzoek, het is een proces van samen zoeken naar de juiste omschrijving, naar het juiste gevoel. Fouten maken is dus niet erg en is een onderdeel van  het samen zoeken. alleen door dit missen en gissen zal je tot de juiste formulering kunnne komen. Belangrijk is wel dat je je ervan bewust bent wanneer je 'er naast zit' en dit spoor dan ook onmiddellijk weer kan loslaten.

Empathie is een ook doen alsof. Als jij je identificeert met het gevoel van je deelne­mer, ermee samenvalt, kan je hem ook niet meer helpen. dan zit je mee in de puree en dan heb je zelf ook hulp nodig. Je moet afstand kun­nen blijven ne­men.

Reageer op dit artikel:
security code Veiligheidscode:

Verstuur
From Adventure To Therapy - Luk Peeters
Wat doet de begeleider?
Via Experientia: process and outcomes as they are experienced by the participants
Op zoek naar de passende relatie
The art of reviewing
The active reviewing cycle
Reviewing adventure activities
Reviewing by doing
Doing reviewing
Reviewing
Experiential Learning: What and how?
Reflectiemethodieken
Put on your glasses
Moving active learning forward
At the boundaries of our images
Een model van groepsdynamica
What the research really says!
Driehoek: angst - verlangen - patroon
Kernkwadranten: korte uitleg
Leerstijlen Kolb
Evaluatieschaal begeleidershouding
Procesbegeleiding vanuit 3P model - Karen Vermeylen, 2008
Procesbegeleiding in outdoor-programma’s
Grondhouding
Theoretisch Kader
Ervaringsleren in een notedop
Gebruikersnaam:    Wachtwoord:
Inspired by Echo Design