Ervaringsleren
Zoeken
Home
Over ons
Links
Contact
Home » Nieuws

Evaluatieschaal voor begeleiding en leiderschap binnen ervaringsgerichte programma's

3 reacties | reageer hier

Opgesteld door Stef Geens, Luk Peeters en Chris Van der Voort (Outward Bound België).


Gebaseerd op de Performance Review van de North Carolina Outward Bound School en de Leadership Scale van Project Adventure, Inc.


Gebruik dit formulier om uw begeleidingsprestatie gedurende een oefening of een begeleidingstrajekt in te schatten. Het is de bedoeling om aan de hand van deze leidraad meer bewust te worden van een aantal begeleidingsaspekten, stof te leveren om over na te denken en dialoog en feedback te stimuleren.


Beoordeling (zelfbeoordeling) van ............................. door .......................

 

Hoe te gebruiken:

Gebruik het onderstaande scoringssysteem enkel voor die faktoren waarover u 'echte' kennis beschikt betreffende de persoon in kwestie. Het werken met scores is slechts één manier om dit formulier te gebruiken. Je kan bijvoorbeeld ook de onderstaande aspekten, op de achterkant van de bladen, schriftelijk van kommentaar voorzien als alternatief voor het scoringssysteem.

 

Scoringsbasis :

5        voortdurend uitstekend

4        in het algemeen boven het verwachte niveau, bij gelegenheid uitstekend

3        in het algemeen op het verwachte niveau, bij gelegenheid erboven

2        in het algemeen op het verwachte niveau, bij gelegenheid eronder

1        onder het verwachte niveau

?        ik heb hierover geen mening of kennis


1. Aanvaardt gevoelens

-         geeft aandacht aan en aanvaardt de gevoelens die worden uitgedrukt

-         is open en ontvankelijk, in staat feedback te aanvaarden over het eigen gedrag

-         helpt anderen hun gevoelens, positieve zowel als negatieve, te uiten

-         laat toe dat pijnlijke gevoelens worden geuit

 

 

2. Congruentie

-         uitwendige responsen naar de deelnemers zijn in overeenstemming met de innerlijke gevoelens van de begeleider/ster tot die deelnemer

-         de deelnemer merkt deze overeenstemming. Hij ervaart de begeleider/ster als 'echt', 'eerlijk' en 'oprecht'.

 

 

3. Toont erkenning

-         gebruikt erkenning als aanmoediging, niet als evaluatie

-         neemt de tijd om individuele successen te erkennen

-         neemt tijd om groepssuccessen te erkennen

 

 

4. Bevragen/vragen stellen

-         maakt ideeën en opinies los bij anderen

-         stelt vragen die een dieper begrijpen van het onderwerp vereisen

-         houdt de groep bij het onderwerp door het stellen van vragen

 

 

5. Luisteren

-         geeft de volle aandacht aan diegene die aan het woord is

-         luistert aandachtig naar wat de groepsleden zeggen, vraagt naar verduidelijking en gaat na of de boodschap juist verstaan is

-         'luistert' naar de gevoelens die verbonden zijn aan ervaringen of gedragingen

 

 

6. Empathie of invoelingsvermogen

-         voelt de gevoelens/emoties  en de gevoelde betekenis van de deelnemers aan alsof hij/zij die ander is (zonder dit alsof-karakter te verliezen)

-         is tactvol en respectvol naar anderen toe       

-         kan zich inleven in de gebrachte problematieken en in een aantal alternatieve oplossingen voor een probleem maar houdt genoeg afstand om zichzelf niet in de zaak te verliezen.

-         kan deze inleving naar de deelnemer toe communiceren

 

 

7. Creativiteit/humor

-         krijgt de groep en/of de mensen individueel warm voor de activiteiten

-         verstaat en gebruikt metaforen in de omkadering/voorstelling en opvolging/evaluatie van oefeningen, opdrachten,...

-         gebruikt humor en 'luchtigheid' op een goed getimde en gepaste manier

 

8. Interventies

-         houdt in het oog welke mate mensen al of niet deelnemen en moedigt actieve betrokkenheid aan

-         onderhoudt een fysiek veilige omgeving

-         onderhoudt een emotioneel veilige omgeving

-         neemt risico's, confronteert en neemt een standpunt in indien dit gepast is

-         kan mensen motiveren en enthousiasmeren

 

 

 

 

9. Bewust van de objectieven/doelen

-         herinnert mensen aan hun eigen proces-doelen

-         herinnert de groep aan z'n proces-doelen

-         legt de concrete ervaringen/activiteiten duidelijk begrijpbaar uit (vanuit hun doelen)

-         houdt de balans tussen product- en procesgerichtheid in evenwicht

 

10. Aanwezigheid

-         komt warm en bereikbaar/benaderbaar over

-         is comfortabel bij de groep en komt zelfverzekerd over vanuit een innerlijke zekerheid en rust

-         blijft kalm, evenwichtig en waardig onder druk

-         toont zich oprecht geïnteresseerd in mensen

-         staat open voor 'gedeeld' leiderschap/inspraak. Luistert naar ideeën en suggesties van anderen, aanvaardt ze en handelt er eventueel naar

-         deelt zijn/haar gevoelens, waarden en indrukken indien het past

-         wint het vertrouwen van anderen en wordt gerespecteerd

-         wordt aanvaard als mens binnen de rol/functie van begeleider/leider.

 

11. Verbale vaardigheid

-         is communicatief

-         wordt over het algemeen duidelijk verstaan door mensen op alle niveaus

 

12. Attitude/houding

-         enthousiast, constructief, optimistisch, loyaal

 

13. Visie

-         is vooruitziend, ziet nieuwe mogelijkheden

-         waardeert traditie en gewoonten maar is er niet door gebonden

 

14. Initiatief

-         is een 'zelf-starter', pakt de problemen die zich aandienen prompt aan

-         ziet en reageert op nieuwe kansen/mogelijkheden/ openingen,...

 

15. Motivatie/zelf-sturing, ondernemingszin

-         heeft zichzelf doelen gezet

-         neemt uit eigen beweging (meer) verantwoordelijkheid

-         is op een realistische manier ambitieus

 

16. Bij de pinken

-         is alert, kadert en doorgrondt instructies, uitleg, ongewone situaties en omstandigheden snel

 

17. Energie

-         is niet gemakkelijk ontmoedigd

-         heeft een gezonde gedrevenheid om zaken af te werken

 

 

18. Flexibiliteit

-         past zich snel aan veranderende omstandigheden aan

-         gaat op een goede manier om met het onverwachte

 

19. 'Herstellings'-, recuperatievermogen

-         kan op een volwassen manier om met tegenslagen en kan leren van fouten

 

20. Stilte

-         laat stilte toe tijdens groepsgesprekken

-         gebruikt stilte, solo-tijd/tijd als een techniek binnen het groepsproces.


3 reacties

adidas outlet

adidas originals

nike shox

nike air max

vans outlet

givenchy handbags

ray ban sunglasses

balenciaga sandals

christian louboutin

nike kyrie 3

kate spade outlet

roshe run

stephen curry shoes

nike air max 90

ralph lauren uk

oakley sunglasses

true religion

hermes bags

nike lunarglide

timberland outlet

mishka clothing

undefeated clothing

polo outlet

louboutin

converse outlet

asics

louis vuitton outlet

coach outlet

oakley sunglasses

ferragamo

nike tn

michael kors outlet

louis vuitton outlet

nike trainers

vibram fivefingers

mont blanc pens

adidas jeremy scott

pandora jewelry

adidas outlet

flops

nike free

swarovski jewelry

manchester united jersey

coach outlet store online

jordan shoes

birkenstock outlet

nike huarache

nhl jerseys

ferragamo

michael kors outlet

coach outlet

coach outlet

mlb jerseys

manolo blahnik

oakley sunglasses cheap

lebron 15

nike roshe

supra shoes

cheap jerseys

bvlgari jewelry

adidas outlet

coach outlet

cheap jerseys

dior handbags

nike outlet store online

adidas yeezy

jordan shoes

red bottom shoes

coach wallets

adidas ultra boost

kevin durant shoes

ray ban sunglasses

polo ralph lauren

michaelkors outlet

ralph lauren

jordan 5

beats by dre

michael kors

barcelona jersey

mbt

timberland boots

coach handbags

red bottom shoes

louis vuitton

jordan 8

ralph lauren

michael kors handbags

louis vuitton outlet

mulberry

michael kors outlet

nike air max

stussy clothing

marc jacobs

longchamp

baseball jerseys

ray ban sunglasses

nike outlet

beats by dre

adidas yeezy

toms outlet

hzx20180427
HZX

yeezy boost 350 v2

off white

cheap basketball shoes

cat boots

goyard handbags

nmd

nike cortez

pandora jewelry

curry 5

dior sunglasses

longchamp bags

asics running shoes

oakley sunglasses

hermes handbags

nike air max 2018

nmd

prada glasses

kobe shoes

jordan shoes

calvin klein outlet online

adidas outlet

adidas superstars

kobe byrant shoes

yeezy boost

nike flyknit racer

golden goose

balenciaga

russell westbrook shoes

nike air max

nhl jerseys

kobe sneakers

adidas nmd r1

reebok outlet

nike free run

michael kors outlet

hermes birkin

jordan 11

nmd

basketball shoes

oakley sunglasses

nike basketball shoes

nike mercurial

nike dunks

jordan shoes

nike roshe

cheap jordans

van cleef arpels

links of london

adidas superstar shoes

adidas nmd

supreme clothing

adidas eqt support

cheap jordans

curry 4

ray ban sunglasses

adidas stan smith

nike outlet store online shopping

ray ban sunglasses

nike sneakers for men

cheap nba jerseys

moncler jackets

gucci belts

nike roshe one

true religion outlet

ray ban sunglasses

lacoste outlet

kobe basketball shoes

23
undangan pernikahan mewah Jual Besi Unp Baja Profil Kanal Pabrik Besi Wf Baja Pabrik sch 40 Jual besi beton interworld steel is Distributor Bondek Cor Distributor Bondek Cor Distributor Plat kapal besi baja bki krakatau steel Distributor Welded Beam Distributor besi cnp undangan pernikahan cute Jual Besi Cnp Profil Baja Gording Distributor Plat Besi Baja Distributor besi Pipa sch 80 baja Jual besi beton gunung garuda Harga Bondek Cor Harga Bondek Cor Distributor besi siku Harga Welded Beam www.gudangbesibaja.com undangan pernikahan online undangan pernikahan islami undangan pernikahan unik dan murah Jual Besi Hollow Supplier Plat Besi Baja Harga besi Pipa sch 80 baja Jual besi beton delcoprima Jual Bondek Cor Jual Bondek Cor Distributor pipa besi baja sch 40 sch 80 Jual Welded Beam Jual besi Wf Baja undangan pernikahan buatan sendiri Jual Wiremesh Agen Plat Besi Baja Jual besi Pipa sch 80 baja Jual besi beton cakra steel cs Supplier Bondek Cor Supplier Bondek Cor Distributor Plat besi Supplier Welded Beam Jual bondek undangan pernikahan artis Jual Besi Pipa Baja Schedule 80 Toko Plat Besi Baja Supplier besi Pipa sch 80 baja Jual besi beton bjku Toko Bondek Cor Toko Bondek Cor Distributor besi h beam Toko Welded Beam Jual wiremesh undangan pernikahan anti mainstream Jual Besi Pipa Baja Schedule 40 Jual Plat Besi Baja Toko besi Pipa sch 80 baja Jual besi beton Sni Ulir Polos Agen Bondek Cor Agen Bondek Cor Distributor besi wf Agen Welded Beam Jual pipa besi baja sch 40 sch 80 undangan pernikahan amplop
GALANG SAPUTRA
Reageer op dit artikel:
security code Veiligheidscode:

Verstuur
From Adventure To Therapy - Luk Peeters
Wat doet de begeleider?
Via Experientia: process and outcomes as they are experienced by the participants
Op zoek naar de passende relatie
The art of reviewing
The active reviewing cycle
Reviewing adventure activities
Reviewing by doing
Doing reviewing
Reviewing
Experiential Learning: What and how?
Reflectiemethodieken
Put on your glasses
Moving active learning forward
At the boundaries of our images
Een model van groepsdynamica
What the research really says!
Driehoek: angst - verlangen - patroon
Kernkwadranten: korte uitleg
Leerstijlen Kolb
Evaluatieschaal begeleidershouding
Procesbegeleiding vanuit 3P model - Karen Vermeylen, 2008
Procesbegeleiding in outdoor-programma’s
Grondhouding
Theoretisch Kader
Ervaringsleren in een notedop
Gebruikersnaam:    Wachtwoord:
Inspired by Echo Design