Ervaringsleren
Zoeken
Home
Over ons
Links
Contact
Home » Nieuws

Kerngedachten rond faciliteren ven een leerproces. Wat doet de begeleider?

1 reactie | reageer hier

Kerngedachten rond faciliteren ven een leerproces. Wat doet de begeleider? Karen Vermeylen, 2007

Essentie is het proces. Niet het doel, niet het uiteindelijke resultaat.

Hoe komt deze jongere in de instelling, in de leefgroep binnen ? Welke thema’s komen hier en nu naar voren in zijn gedrag en zijn leren ? Welke thema’s worden duidelijk in zijn omgang met anderen, in de manier waarop hij zich gedraagt in de leefgroep, in de manier waarop hij zich toont tijdens een project, een traject, een samenwerkingsverband.

Procesdenken betekent opvolgen van de jongere. Vanaf het moment dat hij de instelling betreedt, tot hij weer weg gaat. Dit betekent uitwisseling en doorstroom van belangrijke informatie tussen alle betrokken partijen in de hulpverlening aan deze jongere. Elk nieuw aanbod moet ingrijpen daar waar het vorige de jongere gebracht heeft. Ingrijpen op en verder gaan met de thema’s en aandachtspunten die het vorige opgeleverd heeft.

In het faciliteren van een proces heeft de begeleider 3 “sporen”.

(zie ook  : Vermeylen, Karine (mei 2005), Procesbegeleiding vanuit een existentieel-experiёntieel denkkader : de spanningsdriehoek  “verlangen-angst-patroon”.)

 


1. Volgen

De begeleider volgt de groep/de individuele jongere in zijn thema’s, in de inhoud, in zijn leertempo. Volgen betekent specifiek zicht krijgen op wat er hier en nu aan de oppervlakte komt, zich aandient en wat belangrijk is in het leerproces om te benoemen en mee verder te werken.

Voorbeelden :

-       een samenwerkingsopdracht heeft niet tot doel op zich om jongeren te leren samenwerken. Wel om te observeren en reflecteren hoe deze jongeren in deze opdracht het doen. Thema’s die mogelijks tot uiting komen : luisteren, afspraken naleven, regels volgen, het doel van de opdracht begrijpen, zich kunnen engageren, zijn taak volbrengen, zich op een aanvaardbare manier kunnen uiten, omgaan met mislukking of frustratie, zijn eigen aandeel in het succes of in het falen kunnen (h)erkennen, enz …

-       samen koken levert hopelijk als resultaat een lekkere maaltijd op. Maar de manier waarop de jongeren dit organiseren, taken verdelen, met mekaar beslissen wie voor welk onderdeel zorgt, … is belangrijker om in het proces van de jongere mee verder te werken.

-       het serreproject zorgt voor zelfgeweekte groenten … hoe minimaal misschien. Maar belangrijker thema’s zijn waarschijnlijk het individuele praatje en wat daarin aan de opvoeder toevertrouwd wordt, de zorg die een jongere kan geven, het geduld dat hij toont, de verantwoordelijkheid die hij opneemt, enz …

-       essentie in procesbegeleiding is op het spoor komen van patronen. Kan de jongere die er zich vlug vanaf maakt die tijdens het koken, ook tijdens een fietstocht moeilijk volhouden ? Geeft hij ook vlug op bij andere samenwerkingsopdrachten ? Moet de begeleider diezelfde jongere ook bij schoolwerk of leefgroepwerk voortdurend aanzetten tot volharden ? Of loopt het steeds fout met  het nakomen van gemaakte afspraken ? In de leefgroep, of ook wanneer deze jongere tijdens het weekend eens naar huis mag ? Bezoek krijgt ?

Een begeleider kan hopen op voortgang in het proces. Maar gras groeit niet door er aan te trekken. De jongere zal leren in zijn tempo. Soms niet, soms met een sprong, soms met een terugval. Herhalen, herhalen in andere en nieuwe situaties is de enige manier om de belangrijkste thema’s duidelijk te krijgen, om bij te sturen, te verankeren, in hoop op transfer en integratie.


2. Sturen

Uit voorgaande blijkt dat een begeleider, die het proces met open oren en ogen ontvankelijk begeleidt, onmogelijk de inhoud kan bepalen. Een goede procesbegeleider wordt gekenmerkt door een betrokken nieuwsgierigheid in functie van het proces. “Curiosity is not a bad habit.” De begeleider richt zich niet op “what should be.” Wél onbevangen en onbevooroordeeld op “what could be”. Van daaruit stuurt hij niet de inhoud, wél het proces. Dit is procesdirectiviteit.

De begeleider probeert vanuit wat er is, een nieuw aanbod te doen, waarvan hij vermoedt dat het nieuwe leerkansen inhoudt voor de jongere. Dat de jongere bewuster wordt van wat hij te leren heeft. Dat hij kan oefenen met nieuw gedrag, of nieuwe inzichten. Of misschien loopt de jongere opnieuw aan tegen iets waarmee hij het lastig heeft, maar waarin hij toch verantwoordelijkheid moet leren opnemen op weg naar re-integratie in de samenleving.

Voorbeelden :

-       sturen betekent een aanbod doen : een gesprek, een vraag aan de jongere om een dagboek bij te houden, de opdracht voor de jongere om één aandachtspunt te noteren voor de komende week, om twee belangrijke ervaringen vanuit het traject in de leefgroep uit te proberen, om deel te nemen aan een activiteit, enz …

-       sturen betekent ook structuur vastleggen en bewaken : een activiteit kan per 2 gebeuren, alleen, in kleine groep. Belangrijk zijn ook regels en afspraken die nageleefd moeten worden : luisteren naar wie aan het woord is, mekaar laten uitspreken, … Tijd bewaken, positie innemen.


3. Voorop lopen en sporen uitzetten

In het verlengde van de processturing ligt het “vooruit springen”, of voorop lopen. Vanuit ervaring zal de begleider proberen aanvoelen wat de jongere nodig kan hebben om verder te leren. De vraag “wat heeft deze jongere nu nodig om te evolueren” is fundamenteel anders dan “wat wil deze jongere”. Welke situatie kan je creëren waardoor de jongere zelf herkent, erkent en/of gaat verkennen. Hoe kan je iemand “goesting” helpen krijgen in verandering of de noodzaak tot verandering scherp laten aanvoelen. “A sense of stuckness ?”  

Zoeken in de groeizone (buiten de comfortzone) wat mogelijk potentieel is. Aanboren wat in de kern van de jongere aanwezig is, maar ongebruikt of bedolven achter weerstand, omdat hij een imago hoog te houden heeft, omdat hij bang is te exploreren, zich kwetsbaar te tonen.

(zie ook : Nadler, R. & Luckner, J. (1997). Processing the experience. Strategies to enhance and generalize learning. Dubuque, Iowa : Kendall/Hunt.)

Voorbeelden :

-       als luisteren en communicatie een thema zijn, kan de begeleider zoeken naar een aanbod waarin noodzakelijk moet samengewerkt worden.

-       als spanning voelbaar is kan humor helpen, een aanbod waarin “gewoon gespeeld” kan worden, … Maar even goed een gesprek waarin de begeleider faciliteert dat wat “noodzakelijk moet uitgesproken worden” aan bod komt, in een veilige vorm. Dit wil waarschijnlijk zeggen : goed gestructureerd, of individueel voorbereid, of aan de hand van symbolen en kaartjes waarin de jongere de nodige taal vindt … De begleider is zich hierbij bewust van zijn eigen sterktes en angst en gaat niet uit de weg wat moeilijk is omdat het helpend is.

-       “hoe”, “welke werkvorm”, “welke vraag”, “welke thema’s”, “binnen welke structuur”, zijn essentiele vragen die richtinggevend zijn in het voorop lopen en kiezen van een aanbod.

Het is niet erg om “fouten te maken in die keuze”. Elke begeleider betaalt leergeld. Leren uit die fouten is belangrijk. Herstel is mogelijk in een leerproces.


1 reactie
20180418 xiaoou

air max 90

coach canada

longchamp outlet

canada goose jackets

pandora outlet

pandora charms sale clearance

canada goose

canada goose outlet store

pandora jewelry

nike shoes outlet

polo outlet online

cheap ugg boots

jordan shoes

air jordan shoes

chelsea jersey

uggs outlet

longchamp handbags sale

uggs outlet online

michael kors outlet online

mac cosmetics

uggs outlet

polo outlet

cheap jordans

michael kors uk

michael kors outlet online

true religion jeans

longchamp outlet

giuseppe zanotti shoes

michael kors outlet clearance

true religion jeans sale

true religion outlet uk

michael kors outlet

ray ban sunglasses outlet

canada goose outlet online

pandora jewelry

fitflops sale clearance

uggs outlet

pacers jerseys

longchamp solde

warriors jerseys

mont blanc pens

canada goose outlet store

tory burch outlet online

michael kors outlet online

oakley sunglasses uk

polo outlet

mlb jerseys

canada goose outlet online

bucks jerseys

nhl jerseys wholesale

ecco shoes

cheap jordan shoes

canada goose jackets

michael kors wallets for women

polo ralph lauren outlet

canada goose outlet store

salomon outlet

michael kors outlet online

uggs outlet

coach outlet

uggs clearance

oakley sunglasses

oakley sunglasses wholesale

canada goose jackets clearance

michael kors outlet

nike air max 90

nike blazer pas cher

michael kors handbags

kd shoes

ray ban sunglasses

michael kors outlet clearance

ugg outlet

canada goose

canada goose outlet

fitflops sale clearance

coach outlet

ugg outlet

longchamp pas cher

longchamp handbags

mulberry uk

christian louboutin

ugg outlet stores

fitflops

los angeles lakers jerseys

nfl jersey wholesale

mizuno shoes

air jordan shoes

air huarache

burberry outlet online

cheap jerseys wholesale

nike foamposite

louis vuitton outlet stores

foamposite shoes

kate spade outlet

swarovski jewelry

canada goose outlet

cheap football shirts

coach outlet

coach outlet

denver broncos jerseys

canada goose outlet online

ray-ban sunglasses

coach factory outlet

ralph lauren polo

pelicans jerseys

fred perry polo shirts

canada goose jackets for women

ralph lauren polo

canada goose jackets

prada shoes on sale

rolex replica

XIAOOU
Reageer op dit artikel:
security code Veiligheidscode:

Verstuur
From Adventure To Therapy - Luk Peeters
Wat doet de begeleider?
Via Experientia: process and outcomes as they are experienced by the participants
Op zoek naar de passende relatie
The art of reviewing
The active reviewing cycle
Reviewing adventure activities
Reviewing by doing
Doing reviewing
Reviewing
Experiential Learning: What and how?
Reflectiemethodieken
Put on your glasses
Moving active learning forward
At the boundaries of our images
Een model van groepsdynamica
What the research really says!
Driehoek: angst - verlangen - patroon
Kernkwadranten: korte uitleg
Leerstijlen Kolb
Evaluatieschaal begeleidershouding
Procesbegeleiding vanuit 3P model - Karen Vermeylen, 2008
Procesbegeleiding in outdoor-programma’s
Grondhouding
Theoretisch Kader
Ervaringsleren in een notedop
Gebruikersnaam:    Wachtwoord:
Inspired by Echo Design