Ervaringsleren
Zoeken
Home
Over ons
Links
Contact
Home » Nieuws

Kerngedachten rond faciliteren ven een leerproces. Wat doet de begeleider?

13 reacties | reageer hier

Kerngedachten rond faciliteren ven een leerproces. Wat doet de begeleider? Karen Vermeylen, 2007

Essentie is het proces. Niet het doel, niet het uiteindelijke resultaat.

Hoe komt deze jongere in de instelling, in de leefgroep binnen ? Welke thema’s komen hier en nu naar voren in zijn gedrag en zijn leren ? Welke thema’s worden duidelijk in zijn omgang met anderen, in de manier waarop hij zich gedraagt in de leefgroep, in de manier waarop hij zich toont tijdens een project, een traject, een samenwerkingsverband.

Procesdenken betekent opvolgen van de jongere. Vanaf het moment dat hij de instelling betreedt, tot hij weer weg gaat. Dit betekent uitwisseling en doorstroom van belangrijke informatie tussen alle betrokken partijen in de hulpverlening aan deze jongere. Elk nieuw aanbod moet ingrijpen daar waar het vorige de jongere gebracht heeft. Ingrijpen op en verder gaan met de thema’s en aandachtspunten die het vorige opgeleverd heeft.

In het faciliteren van een proces heeft de begeleider 3 “sporen”.

(zie ook  : Vermeylen, Karine (mei 2005), Procesbegeleiding vanuit een existentieel-experiёntieel denkkader : de spanningsdriehoek  “verlangen-angst-patroon”.)

 


1. Volgen

De begeleider volgt de groep/de individuele jongere in zijn thema’s, in de inhoud, in zijn leertempo. Volgen betekent specifiek zicht krijgen op wat er hier en nu aan de oppervlakte komt, zich aandient en wat belangrijk is in het leerproces om te benoemen en mee verder te werken.

Voorbeelden :

-       een samenwerkingsopdracht heeft niet tot doel op zich om jongeren te leren samenwerken. Wel om te observeren en reflecteren hoe deze jongeren in deze opdracht het doen. Thema’s die mogelijks tot uiting komen : luisteren, afspraken naleven, regels volgen, het doel van de opdracht begrijpen, zich kunnen engageren, zijn taak volbrengen, zich op een aanvaardbare manier kunnen uiten, omgaan met mislukking of frustratie, zijn eigen aandeel in het succes of in het falen kunnen (h)erkennen, enz …

-       samen koken levert hopelijk als resultaat een lekkere maaltijd op. Maar de manier waarop de jongeren dit organiseren, taken verdelen, met mekaar beslissen wie voor welk onderdeel zorgt, … is belangrijker om in het proces van de jongere mee verder te werken.

-       het serreproject zorgt voor zelfgeweekte groenten … hoe minimaal misschien. Maar belangrijker thema’s zijn waarschijnlijk het individuele praatje en wat daarin aan de opvoeder toevertrouwd wordt, de zorg die een jongere kan geven, het geduld dat hij toont, de verantwoordelijkheid die hij opneemt, enz …

-       essentie in procesbegeleiding is op het spoor komen van patronen. Kan de jongere die er zich vlug vanaf maakt die tijdens het koken, ook tijdens een fietstocht moeilijk volhouden ? Geeft hij ook vlug op bij andere samenwerkingsopdrachten ? Moet de begeleider diezelfde jongere ook bij schoolwerk of leefgroepwerk voortdurend aanzetten tot volharden ? Of loopt het steeds fout met  het nakomen van gemaakte afspraken ? In de leefgroep, of ook wanneer deze jongere tijdens het weekend eens naar huis mag ? Bezoek krijgt ?

Een begeleider kan hopen op voortgang in het proces. Maar gras groeit niet door er aan te trekken. De jongere zal leren in zijn tempo. Soms niet, soms met een sprong, soms met een terugval. Herhalen, herhalen in andere en nieuwe situaties is de enige manier om de belangrijkste thema’s duidelijk te krijgen, om bij te sturen, te verankeren, in hoop op transfer en integratie.


2. Sturen

Uit voorgaande blijkt dat een begeleider, die het proces met open oren en ogen ontvankelijk begeleidt, onmogelijk de inhoud kan bepalen. Een goede procesbegeleider wordt gekenmerkt door een betrokken nieuwsgierigheid in functie van het proces. “Curiosity is not a bad habit.” De begeleider richt zich niet op “what should be.” Wél onbevangen en onbevooroordeeld op “what could be”. Van daaruit stuurt hij niet de inhoud, wél het proces. Dit is procesdirectiviteit.

De begeleider probeert vanuit wat er is, een nieuw aanbod te doen, waarvan hij vermoedt dat het nieuwe leerkansen inhoudt voor de jongere. Dat de jongere bewuster wordt van wat hij te leren heeft. Dat hij kan oefenen met nieuw gedrag, of nieuwe inzichten. Of misschien loopt de jongere opnieuw aan tegen iets waarmee hij het lastig heeft, maar waarin hij toch verantwoordelijkheid moet leren opnemen op weg naar re-integratie in de samenleving.

Voorbeelden :

-       sturen betekent een aanbod doen : een gesprek, een vraag aan de jongere om een dagboek bij te houden, de opdracht voor de jongere om één aandachtspunt te noteren voor de komende week, om twee belangrijke ervaringen vanuit het traject in de leefgroep uit te proberen, om deel te nemen aan een activiteit, enz …

-       sturen betekent ook structuur vastleggen en bewaken : een activiteit kan per 2 gebeuren, alleen, in kleine groep. Belangrijk zijn ook regels en afspraken die nageleefd moeten worden : luisteren naar wie aan het woord is, mekaar laten uitspreken, … Tijd bewaken, positie innemen.


3. Voorop lopen en sporen uitzetten

In het verlengde van de processturing ligt het “vooruit springen”, of voorop lopen. Vanuit ervaring zal de begleider proberen aanvoelen wat de jongere nodig kan hebben om verder te leren. De vraag “wat heeft deze jongere nu nodig om te evolueren” is fundamenteel anders dan “wat wil deze jongere”. Welke situatie kan je creëren waardoor de jongere zelf herkent, erkent en/of gaat verkennen. Hoe kan je iemand “goesting” helpen krijgen in verandering of de noodzaak tot verandering scherp laten aanvoelen. “A sense of stuckness ?”  

Zoeken in de groeizone (buiten de comfortzone) wat mogelijk potentieel is. Aanboren wat in de kern van de jongere aanwezig is, maar ongebruikt of bedolven achter weerstand, omdat hij een imago hoog te houden heeft, omdat hij bang is te exploreren, zich kwetsbaar te tonen.

(zie ook : Nadler, R. & Luckner, J. (1997). Processing the experience. Strategies to enhance and generalize learning. Dubuque, Iowa : Kendall/Hunt.)

Voorbeelden :

-       als luisteren en communicatie een thema zijn, kan de begeleider zoeken naar een aanbod waarin noodzakelijk moet samengewerkt worden.

-       als spanning voelbaar is kan humor helpen, een aanbod waarin “gewoon gespeeld” kan worden, … Maar even goed een gesprek waarin de begeleider faciliteert dat wat “noodzakelijk moet uitgesproken worden” aan bod komt, in een veilige vorm. Dit wil waarschijnlijk zeggen : goed gestructureerd, of individueel voorbereid, of aan de hand van symbolen en kaartjes waarin de jongere de nodige taal vindt … De begleider is zich hierbij bewust van zijn eigen sterktes en angst en gaat niet uit de weg wat moeilijk is omdat het helpend is.

-       “hoe”, “welke werkvorm”, “welke vraag”, “welke thema’s”, “binnen welke structuur”, zijn essentiele vragen die richtinggevend zijn in het voorop lopen en kiezen van een aanbod.

Het is niet erg om “fouten te maken in die keuze”. Elke begeleider betaalt leergeld. Leren uit die fouten is belangrijk. Herstel is mogelijk in een leerproces.


13 reacties
McAfee Support - With the growing demand for technology, the hackers and spammers are creating new ways to steal your important data. They can attack your device, steal access to your device and later ask for money in exchange for information. McAfee Support
MCAFEE SUPPORT PHONE NUMBER
HP Support - Hewlett Packard is a world-renowned American International Company which makes Information Technology Products like PC, Laptop, Printer, Scanner and their Hardware & Software. HP products are robust and easy to use, as confirmed by many users around the world. HP Support
HP SUPPORT PHONE NUMBER
Telus Webmail Webmail Telus, Telus Account, Telus Login hi Telus Webmail Webmail Telus Telus Account Telus Login good
TELUSWEBMAIL
Nhục thung dung ngm rượu Nấm ngọc cẩu ngm rượu Ba kch tm quảng ninh ngm rượu H thủ đỏ ngm rượu Sm cau đỏ ngm rượu Su cht tươi điện bin ngm rượu Bạch tật l ngm rượu To mo ngm rượu Chuối hột rừng ngm rượu Dm dương hoắc ngm rượu Củ đinh lăng khủng ngm rượu Củ đinh lăng khắc đẹp Bnh thủy tinh ngm rượu tại h nội Bnh thủy tinh hn quốc ngm rượu Chum snh bt trng ngm rượu Đồ ngm rượu ngon Bnh thủy tinh ph ha ngm rượu
H NộI

lebron 13

nike air max

cheap oakley sunglasses

adidas iniki runner

ray ban sunglasses online

nike air max shoes

air jordan 12

goyard handbags

yeezy

converse outlet

dior sunglasses

golden goose

yeezy boost 350

nfl jerseys

yeezy

adidas nmd r1

jordan 1 off white

yeezy boost 350

kobe byrant shoes

burberry outlet online

ZZYYTT
ugg short classic 5800 chestnut boots no 7ugg classic mini rustiq weave chestnutugg australia classic short boots chocolate yelpugg classic tall leopard flats michael kors crossbody chelsea texas tickets http://www.tirelessweaver.com/mkclearance_en/michael-kors-crossbody-chelsea-texas-tickets
HTTP://WWW.TIRELESSWEAVER.COM/MKCLEARANCE_EN/MICHAEL-KORS-CROSSBODY-CHELSEA-TEXAS-TICKETS

cheap nfl jerseys china

off white jordan 1

salvatore ferragamo belt

adidas nmd

nike air force

golden goose sale

adidas eqt support adv

air max

fila online shop

lebron 14

adidas yeezy

lacoste online shop

nike air max shoes

timberland outlet

goyard handbags

yeezy boost

converse outlet

cheap jordan shoes

kate spade handbags

goyard wallet

ZZYYTT
If your issue related to Create and Sign In AOL Account persists then contact the AOL support team. Talk to a skilled technician and fix your issue without any hassle. And for similar blogs, visit mail.aol.com and troubleshoot AOL issues. AOL Account
SIGN IN AOL ACCOUNT
In that case the total time to pack the entire house will be more. They may not be well equipped and your household belongings are at the risk of being damaged. Packers and Movers Delhi Packers and Movers in Delhi Movers and Packers Delhi Movers and Packers in Delhi
NEW YORK
Packers and Movers Gurgaon Many times Packers and Movers in Gurgaon cheap packers and Movers and Packers Gurgaon offer a low quote and then surprise you with hidden charges. Movers and Packers in Gurgaon
UW NAAM
Packers and movers near Packers and Movers Noida me should be professional Packers and Movers in Noida so that household belongings Movers and Packers Noida are in safe hands. Professional movers provide you with exact estimation and you also would be assured regarding the quality of packing materials. Movers and Packers in Noida
NEW YORK
No one Packers and Movers Faridabad would want to Packers and Movers in Faridabad hand over their house belongings to some random inexperienced team. When Movers and Packers Faridabad I am looking for packers and movers near me, I do not want to waste my time monitoring the entire Movers and Packers in Faridabad
UW NAAM
An Packers and Movers Ghaziabad experienced team can Packers and Movers in Ghaziabad be of great help, it consists of trained staff. They know how to pack each and Movers and Packers Ghaziabad every item. Additionally, I can be assured that my belongings are in safe hands and I don’t have to monitor them. Movers and Packers in Ghaziabad
NEW YORK
Reageer op dit artikel:
security code Veiligheidscode:

Verstuur
From Adventure To Therapy - Luk Peeters
Wat doet de begeleider?
Via Experientia: process and outcomes as they are experienced by the participants
Op zoek naar de passende relatie
The art of reviewing
The active reviewing cycle
Reviewing adventure activities
Reviewing by doing
Doing reviewing
Reviewing
Experiential Learning: What and how?
Reflectiemethodieken
Put on your glasses
Moving active learning forward
At the boundaries of our images
Een model van groepsdynamica
What the research really says!
Driehoek: angst - verlangen - patroon
Kernkwadranten: korte uitleg
Leerstijlen Kolb
Evaluatieschaal begeleidershouding
Procesbegeleiding vanuit 3P model - Karen Vermeylen, 2008
Procesbegeleiding in outdoor-programmas
Grondhouding
Theoretisch Kader
Ervaringsleren in een notedop
Gebruikersnaam:    Wachtwoord:
Inspired by Echo Design